In de statuten staan de wetten en regelgeving omschreven die op een bv, nv, een vereniging en een stichting van toepassing zijn. Daarnaast staat in de statuten vermeld wie de rechtspersoon is, wat het doel is van de onderneming en hoe het bestuur functioneert.
De eerste statuten worden bij de oprichting van het bedrijf vastgelegd in een notariële akte. Er zijn verschillende redenen om na verloop van tijd de statuten te wijzigen. Hierbij kunt u denken aan:
- De organisatie gaat fiscaal of via een andere weg kapitaal uitkeren
- De huidige statuten zijn in tegenspraak met de nieuwe regelgeving omtrent de flex-bv
- Een naamswijziging van de organisatie
- Er worden aandelen uitgegeven door een bv.
- Er komt een Raad van Commissarissen
De statuten mogen alleen gewijzigd worden wanneer de leden van het bestuur daarmee akkoord gaan. Daarnaast dient voor een bv of nv nog een verklaring van geen bezwaar door het Ministerie van Justitie afgegeven te worden. Heeft u een stichting of vereniging? Dan is een akkoord van het bestuur voldoende. Vervolgens dient de wijziging van de statuten zo snel mogelijk in het Handelsregister te worden opgenomen.
Wilt u een wijziging in uw statuten doorvoeren of twijfelt u of ze nog actueel zijn? Vraag een notaris om advies. Vraag via deze website snel en gemakkelijk offertes aan van notarissen bij u in de buurt!